Monday, 29 December 2008

susu dan anak dara?

Suatu hari yang hening, jam tepat menunjukkan kul 8.30 mlm..aku serta bberape org member melepakkan diri di dalam bilik McNab sejurus selpas mnDinner kan diri..
Terpampang satu artikel surat kabar yang dijdkan alas mkn kitorg berkenaan “Kaedah penghasilan susu bg mereka yang masih anak dara”..
Woow~~
Mulelar perbincngan hangat..

Aku : wei.. ape pndgn korg ngan terapi baru ni? Aku mcm berminat jer..
Yaya : huh? Aku xnak r.. baik aku mengandung btol2 dulu..
Cha : xnak r..ni x ikut recycle kehidpan normal pmpn r..
Anom : aku ade bace r..ade ustaz kate ni xbley..
Aku : ok what.. sekurang2 nye anak angkat yang kite amik tu, xkan batal air semayang..
Yaya : ntah anak2 sape2 jer ko nak amik..

Erm..ntah anak2 sape yang aku amik? Actually, mlm tu aku x di back up sape2..
Kaedah amik anak angkat x di persetujui oleh ahli2 yang turut serta dalam brainstorming mlm tu..apetah lagi mngeluarkan susu sendiri tatkala masih dara.. bagi aku, aku agak berstuju jer ngan kaedah tu..serta aku agak berminat..
Berkaitan dengan amik anak sape2.. itu bukanlah satu masalah nye..anak itu di ambil dari kecil..ambil sejurus sahaje bebrape hari di lahirkan atau di kale merka masih x tau nak bezakan yang baik atau yang buruk..seperti pepatah yang kita selalu dgr, anak macam kain putih, kite yang akan corakkanye nanti.. jd mnjadi tugas kitelah untuk mgadunkan warne2 nye nanti..adekah aku cakpa seolah2 anak2 tu mcm objek ciptaan penjaganya??
Aku x maksudkan mcm tu k..
Kita lah yang akan bimbing serta terapkan mende2 yang baik..so, mslh anak itu yang akan mewarisi perngai ibu atau bapa sebenarnye mereka xkan wujud..(actually kalu btol tu anak luar nikah die xde bapa sbb bkn ber bin atau binti kan name laki tersebut.)
Perbincangan mlm tu seolah2 baby tu mmg x patot di ambil untuk di jdkan anak angkat.
X adil nye!! Budak tu salah pape pon..
Sume org mngimpikan punye anak sendiri.. yar.. dan mnghrapkan anak dari darah dgg sendiri dengan suami secara sah.. tp juga bukanlah satu kesalahan juga jika kita ambil anak angkat serta susukan sndiri kan??
Bagi aku, jika aku masih tiada jodoh di kala aku sudah punya kewangan serta idop yang stabil, aku pasti akan mgambil anak angkat.. bak kate abah ”hdup kita akan btul2 lengkap n stabil bila kita dah berkeluarga”
Lagipon anak tu rezeki.. rezeki kita xkan putus kalu kita ade anak..Allah sentiasa turunkan rezeki anak2.. sape kate idop sorg lagi senang kewangannye? Cuba tanye parent korg, kewangan mase sorg ngan keluarge mane lagi better?? Makbapak korg mesti ade je simpanan kat bank kan? Mase sorg, ssh gile even tanggung diri sendiri jer..
Aku tau, pasti ade yang kate, dalam sebuah keluarga mesti ade isteri dan sang suami..
Tp kalu xde jodoh.. kleuarge juga bley wujud dengan sang ibu dengan anak, atau ayah dengan anak jer..
Tentang terapi atau kaedah tersebut, cha ckp ia seolah mlompat dari satu fasa terus ke fasa 3.. mngikut kajian, ianya tidak memudaratkan kesihatan wanita itu sendiri..
Aku rase ok jer terapi tu di wujudkan..motif utama terhasilnye terapi ni adelah untuk mgcover maslah ”air semyang terbatal dengan anak angkat”.
Ade beberapa wanita yang sudah pun menjalankan terapi ni..aku cube mencari keburukan dr terapi ni.. tp aku x jumpe..korg ade terpikirkan isu negatif yang akan wjud?
Walaubagaiman pun, terapi ini masih tidak dapat diterima masyarakat keseluruhannye..
Bg mereka, anak dara x manis sudah punye anak sebelum berkahwin..
Serta mentaliti masyarakat kite yang mmndg serong kpd anak dare yang da punya anak..
Kemungkinan besar mereka yang amik anak angkat dan wat terapi ni akan lbh lmbt jodohnye.. sbb ape?

Ade ke kaum Adam yang punye sependapat yang same tntg tindakan ni?


Aku mnyokong pengambilan anak angkat..
Serta terapi untuk kuarkan susu bagi gadis yang masih dara..
Dan aku agak berminat..
Jika xde yang nak meminang aku kerna aku sudah punye anak?
Aku hanye akan tersenyum.. kerna mungkin mereka tidak sependapat dgn aku..
Serta x berstuju punye anak pasang siap..
Bkn masalah untuk aku..
kerna aku sudah punya anak serta tanggungjwab untuk aku laksanekan..
Korg?

Bolehkah jika aku mg TAG fav blogger aku??

yaya
Mr.Hafis
Cindir-rela
edda
imran n asma
serta anda yang lain..sila tinggalkan comment supaya saya dpt bace hasil pndgn anda pula~

14 Comments:

Blogger yaya said...

ji..
bkn xelok amik anak angkat tapi nak didik anak bukan perkara yang senang..even ibu yg mengandungkan anak itu sendiri pun punya masalah dalam mendidik anak2..inikan pula kita yg xpernah nk melahirkan dan merasai sendiri kesakitan bersalin..kalo nak amik anak angkat sebelum berkahwin ko kena amik kira benda nih..

1.mampukah ko nk didik anak yg ko amik tuh?itu ko kena tanya pd diri sendiri..ini soal tanggungjwb..bkn sng beb..!
2.mampukah ko tanggung anak tuh??sedangkan ko belum bekerja dan tdk punya pendapatan..even ko da kje pun xmungkin la gaji ko ckup utk diri ko apatah lg nk sara anak org..
3.anak sendiri dengan anak org lain beb..lg pun ko de byk lagi masa utk buat anak..bila ko da kawin ko mampu utk dpt berapa ramai anak sekalipun dan kalo ko yg lahirkan baby tuh of course la ko mmg bertanggungjwb bg kasih sayang dan didikan sepenuhnya..lain la kalo ko or suami ko mandul..itu bole djdkan sebagai sebab utk ko amik anak angkat..

bercakap memang mudah..cuba kita tgk mak2 kita betapa mereka menderita dalam mendidik anak2..dimata org lain mungkin mak da berjaya didik anak2 tapi dalam hati seorang ibu siapa tahu?aku dpt rasa semua nih bila tgk mama..dan br aku tahu bukan sng untuk mendidik anak2 walaupun sme da berjaya tapi belum tentu dpt beri kegembiraan pd ibubapa..

cbe ko fikir dan nilai mak ayah ko nak jaga korang sme cmne..senang ke ssh??itu ank sendiri kan??kalo anak org apatah lg kan?

30 December 2008 at 00:13  
Blogger FlipFlop said...

seolah2 aku ckp mcm aku nak amik anak angkat dalam mase terdekat ni..
ni bkn masalh sedia atau x..
care ko ckp mcm aku x cukup sedia..
of coz aku x cukup sedia skang..
ape yang cube aku tkankan, knp ko sgt kontra tntg perihal amik anak angkat?
hye semata2 die bkn darah dgg kite?
jgn bgkitkan soal mak bpk kite jage kite camne,masih byk mase buat anak atau da cukup sedia ke blum..kalu anak sndiri pon, kalu blum cukup sedia unuk pikul tggungjwb same juga..
dan aku x bermaksud yang aku lgsg xnak punye anak sendiri..
aku da tekankan da kalu aku xde jodoh atau jodoh aku terlalu lmbt..
sume org nak anak sendiri..
aku nak tau tntang "ambil ank angkat"..
jgn lari tajuk r..

30 December 2008 at 08:51  
Blogger FlipFlop said...

lagi satu..
beza anak kndung n anak sendir??
adekah darah dgg jer?
atau ko punye alasan lain?

30 December 2008 at 08:52  
Blogger Edda said...

kt baru je terbaca ko nye TAG nie.. so, alang2 dah membaca, aku pon nak la gak memberi komen....

dgr eh....

mmmm.... pada pendapt aku sebagai seorang perempuan yang masih mempunyai dara, aku rase aku kurang berminat la sgt nak kuarkan susu ngan cara yang ko bincangkan nie... bkan ape, pada aku la, ia akan boleh menimbulkan fitnah... selain tu plak boleh menimbulkan kekeliruan identiti...

conthnye...

pompuan yang masih dara menyusukan anak angkat... mesti org akan ckp itu memang anak kandung sendiri.. kiranye anak luar nikah la...

pastu plak, yg pompuan2 yg beranak anak luar nikah plak, mesti dengan bangganye menyusukan anak luar nikah tu.. sebabnye, dier punye alasan untuk menipu...

'wei, itu anak luar nikah ke??'
'taklah, nie anak angkat...'
'kenapa ko ader susu badan??'
'sebab aku guna teknik sekian2..'

ha!! tak ke dah bercelaru dah......
hish!!
aku tak setuju la...
tak setuju!!!

tp aku tau, niat ko tu suci...
tp, renung2kan la.....
sekian...

p/s: phm ke penerangan aku nie.. tak pham bleh tny ye... hehehe.. tq

31 December 2008 at 10:20  
Blogger cindir-rela said...

upps, sory cindir-rela belom sempat membalas tag ini..ok malam ini akan dibuat juga..haa, kalau flip flop dah amik anak angkat nanti, jangan lupe corakkannyer dengan warna ungu sekali ye..sebab fav color cindir-rela tahun ni ungu...hehehehe

1 January 2009 at 09:02  
Blogger mr. hafis said...

sudah dijawab.

2 January 2009 at 01:53  
Blogger Aini Khalid said...

Am i subjected to leave comment? Was crisscrossing and found this controversial topic.

Anyhow, I've always agreed to adoption. Though i'm not always a child-lover, i strongly believe by adopting those unfortunate children you can help ease their pain and make a difference for their life, once and for all. It is unfair to think this act only leaves negative impacts. UK and US have long encouraged fostering. Through their Social Service Association, they place troubled children in the care of qualified families they have in their registration. The objective was to let the children live a normal life in a family-oriented environment. We know it's vital for child development.

As for me, if you're maternally and materially eligible enough for adopting, why wont go for it? It's a noble act. May Allah bless you.

Regarding the breast feeding by a yet married woman, perhaps you should refer to specialist? I hope it wont be any biological effect to our body since we're dealing with hormone changing. U know, there's always a reason why Allah created a thing in such matter. So that we will always appreciate what stands before our eyes and be grateful for it.

Cheers!

2 January 2009 at 03:46  
Blogger Sweet Thinker said...

tanya la misha omar. beliaukan seorang ibu yang dara punya anak angkat nama daniel. kalo beta xsilap. huuu!

2 January 2009 at 22:09  
Blogger Unknown said...

panjang betul pertejemahan..opinion aku, ikut hak individu itu sendiri. Sekrg pon dah banyak yang menggunakan kaedah itu, tapi mungkin ramai tak tahu kesan sampingan ( Aku sendiri kurang pasti).

Soalan daripada yaya itu ( baca Q1,2,3), sekali lagi aku katakan, semuanya terletak kepada individu itu sendiri. kawan aku sendiri mempunyai anak angkat, bahgia, aman dan ramai menyanjunginya walaupun masih belajar.

http://maenkhok.com/

3 January 2009 at 02:42  
Blogger FlipFlop said...

edda(",)
~ thanx..ermm ade kebenaran nyer di situ.. agak mmbuka mata saya..
mggalakkan perbuatan anak luar nikah..
ermm..

cindir-rela
~ ungu?? x mahu.. uanya agak pelik..hahaha

mr. hafis
~ thanx..

Aini Khalid
~ yar.. thats the rite way how im thinking.."strongly believe by adopting those unfortunate children you can help ease their pain and make a difference for their life, once and for all."
saya da bce artikel tu..
ianya x memudaratkan.. terapi tersebut sihat jika mengikut prosedur yang di tetapkan..

Sweet Thinker
~ade no telefon beliau?

admin
~yar!! terletak kpd individu tersebut..
saya sgt bersetuju dgn itu..
jika idop berlandaskan prinsip org lain,sesuatu perkara atau persepsi itu xkan pernah berubah..
walaubagaimanapun sy sgt percaya tntang "prinsip serta pndgn masing2.."

3 January 2009 at 19:59  
Blogger yaya said...

wow..ramai gak ytg bermint dgn topik nih..

hurm..
yarr..soaln yg aku berikan tuh mmg tertakluk pd individu itu sendiri..da scr terus lg terang aku tanya pd jiji sudah kah die fikir sme2 tuh..(kerna die yg mempunyai niat tersebut)

mungkin AKU hanya fokus pd tanggungjwb..kalo nak dbncangkn byk perkara yg perlu ambil kira..

pasal terapi tuh AKU mls nak ulas kat sini..kite berdiskusi dlm bilik sje yer cik jiji..buat table talk utk satu mlm..hahah..

4 January 2009 at 23:34  
Blogger Picfave Studio said...

weih, amik la aku jd anak agkt ko..hahaha

8 January 2009 at 04:56  
Blogger FlipFlop said...

ko terlalu berat untuk aku angkat..

11 January 2009 at 06:13  
Blogger alkapon said...

tulisan2 kau menarik. kau xde shoutbox so aku tulis kat sini

30 January 2009 at 13:35  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home